Groep 7-8

Wist u dat groep 7 en 8 ook een eigen yurls-pagina hebben. Waarop u de agenda van de klas kunt zien en welk thema ze hebben in de klas.

Groep 7: groep7debolster.yurls.net

Groep 8: groep8debolster.yurls.net

 

Kampnieuws!

54 kinderen en 6 begeleiders hadden er ontzettend veel zin op maandagochtend. Lekker op het fietsje naar Heukelom endaar dan 4 dagen pret.

Een lekker rustig fietstochtje met maar 1 kleine valpartij, gelukkig is deze jongen met motorracen gewend om te vallen en waren er dus geen pleisters nodig, kwamen we aan bij het Heukeloms Hoefke. Een prachtige kampeerboerderij met mooie slaapzalen en een heel handig sportveld voor de deur.

 

Natuurlijk eerst allemaal het bed veroveren dat je hebben wil, spulletjes uitpakken en de omgeving een beetje verkennen. Een kabelbaan, een schommel, een basketbalnet maar het voetbalveld was veruit favoriet.

Tijdens het lunchen hebben we de regeltjes van het kamp even doorgenomen en die waren zo simpel dat we die niet eens meer hoefden te herhalen gedurende de volgende 4 dagen. Super zo’n groep!

  1. Iedereen doet overal aan mee.
  2. Gedraag je normaal.
  3. Zorg dat je plezier hebt

 

Vooral regel 3 was goed geslaagd. Maandagmiddag bij de sportspelen leverde de estafette vooral mooie plaatjes op, het tweelingvoetbal veel vallende kinderen, het blindvolleyballen veel verrassende ballen, er werd veel gehit en gerund en een bal in een Tchouk gooien en vangen viel nog niet mee. Maar de teams gaven alles wat ze hadden! Eindigen met touwtrekken waar nogmaals werd bewezen dat de leerkrachten wel heel sterk zijn!

Na het heerlijke eten nog even wat vrije tijd en dan het bos in.  Eerst de hele groep in 3 teams verdelen en dan het altijd spannende “levend stratego” spelen.  We speelden dit spel tot het donker werd en we niet meer verder konden spelen en daarna nog twee keer “dodelijke straal” . Jort was daar de eerste winnaar!  Terug naar het kamphuis om te gaan “slapen”.  Of iets wat daar op lijkt. Wat een energie hadden ze nog allemaal.

 

Dag 2 begon al vroeg, de kinderen mochten vanaf half 8 uit hun slaapzaal en dat deden ze dan ook klokslag. Ze hadden er duidelijk weer zin in. Vandaag hadden we gerekend op prachtig weer want het was tijd voor de waterspelen.  Sponzen overgooien, bekertjes naar de overkant brengen, zeepvoetbal en waterballonnen estafette.   Het was een klein beetje fris, maar als je goed je best deed kreeg je het vanzelf warm, dus vol overgave het veld in!

’s Middags  stond het zwemmen op het programma. Het weer was niet goed genoeg om lekker buiten te gaan zwemmen en de voorspellingen voor woensdag waren niet veel beter, dus een binnenzwembad opgezocht.  Fietsje pakken en naar Stappegoor. Kinderen lekker zwemmen en lekker fris douchen en toen weer terug naar het kamp fietsen. Er stond vandaag iets heel engs op het programma.  Al om 19.00 uur waren de ouders er om alles klaar te zetten voor de spooktocht. De eerste groep ging pas om 21.30 uur aan de dropping beginnen. Dus de ouders hadden genoeg tijd om alles voor te bereiden.  Alles zat mee bij de dropping en de spooktocht.  Er viel een lantaarnpaal uit net op het moment dat wij er onderdoor liepen. Er reden allemaal politiebusjes rond, precies zoals wij gezegd hadden. Want bij de Mariahoeve…. waren er een paar ontsnapt. En de dropping voerde ons naar de Mariahoeve. Toen we daar heel stil langs liepen stond daar opeens onbeweeglijk een non. Het gegil was tot in Gilze te horen!  Het bleef nog lang onrustig in het bos…. en ook nog met de marshmellows bij het kampvuur later bij het kamphuis.

De woensdag nog een spel in het bos, dieren zoeken, hond, uil, koe, poes, en bij al die dieren ook nog een opdracht doen. Zoals een piramide bouwen of ballonnentrap. Aangezien we wat laat waren opgestaan (de vermoeidheid begon toe te slaan) is dit spel niet helemaal afgemaakt maar er was toch één groep die 6 van de 10 opdrachten had opgelost.

’’s Middags kwam meneer Sjoerd. We gingen softballen. Groep 8a tegen groep 8b. Belangrijkste conclusie van die wedstrijd is dat Meneer Mike niet zo goed tegen zijn verlies kan. Gelukkig voor iedereen won groep 8a dan ook deze spannende wedstrijd!  Daarna gingen we voetballen. Juf Tamara zei nog dat ze tegen het Nederlands team had aangezeten toen ze jong was. Nou dat hebben we gezien. Juf Franca zette ook haar beste beentje voor en meneer Peter was als keeper bijna onverslaanbaar. Met de onverzettelijke Erwin en de talentvolle meneer Luc en daarbij nog Gilze 1 speler Sjoerd werden er geweldige wedstrijden gespeeld. Verrassend genoeg verloor het leerkrachtenteam wel 1 wedstrijd, maar dat had vast alles met de vermoeidheid te maken.

Woensdagavond waren er heel veel juffen en meesters die langs kwamen. Eerst voetbal kijken (dat werd gelukkig gezellig) en toen een bonte avond. Meneer Cor mocht zelfs mee doen en pakte maar meteen het pistool af. Geweldige zangeressen, danseressen en toneelspelers hebben we toch in onze groep. Dat belooft wat voor de musical!  Daarna nog limbodansen, zoentjesdans en tot diep in de nacht vroeg meneer Luc zich af :   WAAR IS DAT FEESTJE??????  De kinderen wisten het antwoord wel:  “HIER IS DAT FEESTJE”.

 

’s morgens werden de kinderen gewekt door een muzikaal optreden van Juffrouw Franca en Meneer Mike. Iedereen weet nu meteen waarom meneer Peter de muzieklessen geeft. Maar wakker waren we. Een lekker ontbijtje voor iedereen. Een heerlijk ontbijtje voor het meest hulpvaardige team van het kamp de “hoelie boeliesq” Zij hadden het allerbest geholpen en hun ruimtes het meest netjes gehouden. Dus dat leverde een massage op, aardbeien, knakworstjes, croissantjes en zelfs een bloemetje!

 

En toen alles opruimen en inladen. Meneer Mike maakte zich zorgen of hij genoeg vervoer had voor de terugreis. Dat was best wel onterecht, alles kon gemakkelijk mee. De kinderen waren ondertussen nog bezig met een spelletje bulldoggen, dat levert altijd een hoop lol en een beetje pijn op. Gelukkig ook hierbij gingen de kinderen op een goede manier met elkaar om. En toen was het voorbij, naar huis fietsen en afscheid nemen.

 

Terug op school aangekomen zei één van de jongens nog: “zullen we nog een keer gaan?”

 

Hartelijk dank aan de ouders die mee hebben geholpen, aan de kookstaff  voor de heerlijke maaltijden.  Aan Erwin voor de vele hulp die hij heeft gegeven.

 

Wat ons betreft was het een geweldig kamp!

Franca, Tamara, Peter, Luc en Mike

tja verschil moet er zijn

Toneelstuk 2de Wereld Oorlog groepen 7

De afgelopen week hebben de groepen 7 het thema de 2de wereldoorlog afgesloten met een toneelstuk. Ze hadden dit opgevoerd voor oma’s, opa’s, mama’s, papa’s en de groepen 6 en 8. Het script hadden de kinderen helemaal zelf geschreven. Hier was natuurlijk wel eerst onderzoek voor nodig. Daarvoor zijn de kinderen aan de slag gegaan met allerlei vragen die ze hadden over de 2de wereldoorlog. Het begin van de oorlog, Hitler, het verzet, Anne Frank, concentratiekampen en de bevrijding zijn wat onderwerpen die onderzocht zijn. De antwoorden zijn toen zoveel mogelijk in het script verwerkt. Ook de decorstukken waren helemaal zelf gemaakt. Het eindresultaat mocht er wezen. Het publiek was heel enthousiast. Nu op naar het volgende thema.

Zoek het zelf maar uit!
We hebben dit jaar "Geofictie" , "Ons mooie Nederland",  "Geloven" en "wij vliegen uit"  als thema gedaan.  Heel erg verschillende thema's en om het nieuwe thema te beginnen zijn we eerst eens de thema's van de afgelopen jaren gaan bekijken. Wat hebben we ook al weer in groep 6 gedaan en in groep 7 en in groep 5? Wat was nu ontzettend leuk ?   Wat was nu ontzettend moeilijk ?  Wat was nu veel minder leuk? Hoe kwam dat ?  Wat heb je nu precies geleerd bij die thema's ?  Een zoektocht in de "trotsmap" en waarom was dat nu nodig?
Het laatste thema voor dit jaar zou wel een heel bijzondere zijn. Niet met de hele groep werken aan één thema. Maar iets kiezen waar je zelf in geïnteresseerd bent.  Op een donderdagmiddagmiddag hingen er 200 vragen in de klas. De kinderen gingen op zoek naar vragen die ze wisten, die ze wilden weten, die ze konden weten, die ze boeiend vonden en daar werd nog een tijdje over gesproken. Nieuwsgierig maken en kijken wat je nu echt wilt weten. Ook daar werd weer over gesproken in de kring.  Het eindigde allemaal met de opmerking en nu zoek je het zelf maar  uit!
Sommige kinderen wisten meteen iets boeiends, de meeste kinderen besloten in een groepje wat te gaan onderzoeken. Hier en daar werden onderwerpen uit een eerdere groep gekozen. Daar willen we nog meer van weten. Zo gaat één leerling verder duiken in de twee wereldoorlog. Het leven in concentratiekampen hoe was dat nu precies ? Met hulp van klasgenoten werd er gewezen op de film "the boy in the striped pyama".  Een groepje wilde wel meer weten van voetbal. Wie is nu de beste ?  Weer waren het klasgenoten die ze wezen op het feit dat dat wel heel erg mening geven is. Deze kinderen gaan dan ook verder kijken naar de ontwikkeling van tenue, bal en spelregels. De beste club heeft Meneer Mike ze al ingefluisterd, daar hoef je niets voor te onderzoeken.
Dan komt ook nog Otzi voorbij. Hoe leefde hij, hoe weten we dat ?  Elektrische apparaten ook zo boeiend, maar de onderzoeksvragen waren wat algemeen. Welke kost het meest stroom ?  Dankzij de klas gaan ze nu op zoek hoe elektriciteit eigenlijk werkt.  Het menselijk lichaam en sport, wat kun je je daar allemaal bij voorstellen. De klas wees nog op doping, werkt dat echt?  Wat was er eigenlijk voor de dinosaurussen op de wereld?  Alleen maar eencelligen ? En hoe komen die er dan?  Dit groepje gaat beginnen bij de oerknal, dat is voor hun het begin, maar is dat al bewezen ?  En dan nog kindermisbruik en mishandeling. Hoe komt dat eigenlijk? Waarom doen mensen dat? Wat kun je er tegen doen?  En Volkwagenbusjes  hoe rijden die ?  En waarom zijn ze zo populair ?  Hoe komen we eigenlijk aan geld ?  Wat is geld? Hoe wordt het gemaakt ?  Het thema over wereldoorlog  twee  was gaaf, vooral de legers. We willen ook weten hoe dat in de Eerste Wereldoorlog ging!  Zomaar een paar vragen die de kinderen zich hebben gesteld.
Ook de vraag naar de Culturele Praktijk (het eindwerkstuk) leverde allemaal verschillende antwoorden op. We krijgen boeken, powerpoints, muurkranten, websites en presentaties.  Zo ergens rond de meivakantie, want we gaan nu eerst heel hard onderzoeken wat we zelf weten en wat er al in de boeken staat.  Dan pakken we het internet er nog bij en dan en dan….
Groep 8a heeft voorlopig nog genoeg te doen! Wie zegt dat het leren na de cito toets afgelopen is ? We beginnen net!

Thema afsluiting groepen 7

De afgelopen weken zijn de groepen 7 bezig geweest met het thema uitvinders en hun uitvindingen. Ze hebben ook zelf hun beste ideeën bedacht en ontwikkeld en wachten met spanning op de uitslag (dit komt deze week!). Ze hebben een laboratorium ingericht en hierbij een rondleiding voor leerkrachten en ouders verzorgd. Wat zag het er gaaf uit! Ze hebben veel geleerd en veel proefjes gedaan over bijvoorbeeld de werking van elektriciteit en magneten. Op naar het volgende thema!

 

Voorleeswedstrijd de Bolster

Afgelopen woensdag was de gemeentelijke voorleeswedstrijd van dit jaar in de Schakel. Voordat deze finale gehouden kon worden is er bij ons op school ook al flink voorgelezen. Uit de groepen 7 en 8 zijn winnaars gekozen. Deze hebben tegen elkaar gestreden in de finale van de Bolster! Lily, Mirre, Martijn en Neele namen het tegen elkaar op. Na overleg had de jury besloten dat Neele
Hermans uit groep 8 de winnares was van onze school en dat zij ons ging vertegenwoordigen afgelopen woensdag.

Ze las voor uit het boek 'Achtste groepers huilen niet'. Neele moest als allereerste van 7 meiden en 2 jongens. Haar inlevingsvermogen was hierbij erg groot. Ondanks dat ze het super deed, heeft ze helaas niet gewonnen. Op de tribune waren natuurlijk haar ouders maar ook nog wat klasgenoten die speciaal voor Neele een spandoek hadden gemaakt.  Maar Neele en alle andere voorlezers, super goed gedaan!

 

 

Het beste idee.

 

Voor het nieuwe thema zijn vorige week maandag uitvinders Frans en John van Gestel in de groepen 7 geweest. Zij hebben in 2009 meegedaan met ‘Het beste idee van Nederland’ en hebben in de finale de 3e plaats behaald. Zij hebben de schuitjes uitgevonden en deze kant-en-klare beschuit met muisjes zijn sinds september 2013 te koop in enkele bakkerijen. Maar dat gebeurt niet vanzelf. Als uitvinder heb je veel te doen. Natuurlijk eerst een goed idee bedenken en een ontwerp maken en een naam bedenken. Daarna proberen om het product bekend te laten worden, maar vooral bekend te blijven. Zo hebben Frans en John meegedaan aan een tv-programma, zijn ze op de radio geweest en hebben een lied gemaakt. En ondertussen zijn ze gewoon doorgegaan om het product verder te ontwikkelen. Maar dan ligt de uitvinding nog niet zomaar in de winkels. Er moet iemand gevonden worden om het product te maken. Ook moet er een mooie verpakking komen en je moet gaan bedenken hoeveel het mag kosten. Belangrijk is, dat je ervoor moet zorgen, dat niemand anders de naam van je uitvinding gebruikt of het ook gaat maken. Dus een lange weg te gaan, voordat een uitvinding uiteindelijk te koop is. Frans en John hebben de kinderen dan ook uitgedaagd om ook een goed idee te bedenken. De kinderen zijn daarover nu aan het nadenken, aan het uitproberen en aan het ontwerpen. Wie weet wordt hun idee ook ooit het beste idee en worden ze echte uitvinders en ontdekkers.

De kinderen hebben veel geleerd over het maken van uitvindingen en we willen Frans en John bedanken voor hun verhaal. Als je meer wilt weten over hun idee, kijk dan eens op de website www.schuitjes.nl

Groep 7 sluit thema weer en klimaat af.

De eerste weken van het schooljaar zijn voorbij gevlogen! De kinderen van groep 7 hebben veel geleerd over het weer en klimaat in hun eigen weerstation in de klas. Van alles wat ze geleerd hebben, hebben ze een klokhuis filmpje opgenomen. Deze filmpjes hebben ze van elkaar gezien. Erg leuk natuurlijk om jezelf en anderen zo te zien. Tijdens het kijken hebben ze aantekeningen gemaakt en deze geleerd (echt al middelbare school!). Ze hebben hier ook een toets van gemaakt. De kinderen hebben hard gewerkt en nu op naar het volgende thema!

Gastsprekers in  de groepen 7.

De groepen 7 hebben het thema “Voeding en Beweging”.

Daarom is op maandag 18 november (sport)diëtist Rob van der Werf  in de klas gekomen en heeft hij verteld over zijn werk als diëtist. D.m.v. vragen bracht hij de kinderen tot nadenken over gezonde en ongezonde voeding en er kwamen discussies waarom iets wel of niet gezond is.

We hebben verder veel geleerd over o.a. vitamines, vet en gewicht.  We weten nu hoeveel we mogen eten en dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is.

Ook heeft hij verteld over sport en voeding en over doping.Op woensdag 20 november kwam Paul, de fysiotherapeut van NAC, in de groepen 7. De kinderen deden met hem een quiz en zo zijn ze veel te weten gekomen over het hart, de longen, voeding en blessures.

Het was heel leerzaam en we willen Rob en Paul hiervoor bedanken.

Voorleeswedstrijd groep 7 en 8

Op 21 november is de voorleeswedstrijd gehouden op de Bolster.
De voorleeswedstrijd werd gepresenteerd door Juffrouw Femke.
Uit alle groepen was er één kampioen gekozen.
Voor groep 7 waren dat Lily (uit 7a) en Mirre (uit 7b)
Voor groep 8 waren dat Neele (uit 8a) en Martijn (uit 8b)

De voorleeskampioenen waren best wel gespannen. Het is ook niet niks om voor te lezen voor bijna 100 kinderen.
Maar wat waren ze goed!!!
De jury had een ontzettend moeilijke taak en dan hadden we nog wel een super jury.
Meneer Henri, Meneer Cor en Juffrouw Daniëlle moesten besluiten wie de allerbeste was en wie "De Bolster" mag vertegenwoordigen bij het kampioenschap van Gilze-Rijen.
De winnaar is geworden:  NEELE!
Zij mag nog eens voorlezen uit "achtste groepers huilen niet"  en veel kinderen uit 8a zullen meegaan naar De Boodschap om haar aan te moedigen.
Complimenten aan alle deelnemers en voor de kinderen van groep 7 is er volgend jaar weer een kans.

Presentatie groepen 7.

Maandag 9 december hebben de groepen 7 hun thema 'klaar voor de start' afgesloten.

Zij hadden de groepen 5B en 6A uitgenodigd om een kijkje te nemen in hun gezondheidscentrum. Deze groepen gingen op bezoek bij een fysiotherapiepraktijk waar ze wat oefeningen moesten doen, waar de hartslag werd opgemeten en waar wat meer werd verteld over het lichaam en bewegen. Daarnaast bezochten ze een voedingspraktijk. Hier werd verteld over de schijf van 5 en lieten ze zien hoe je door het meten van je lengte en gewicht (BMI) kon bepalen of je gezond was. Ook speelden ze de schijf van vijf-race.

Bij de 3e praktijk kwamen ze van alles te weten over doping en topsport. Hier deden ze mee aan een quiz en mochten ze zelf ook een proefje doen. Er werd gekeken of energiedrank invloed heeft op je prestatie. Als laatste kregen ze nog informatie over sporten in het buitenland. Daarbij werd er een quiz gespeeld en werd een onbekende sport uitgelegd en geoefend.

Een leuke en leerzame afsluiting van een gezond thema.

De foto’s kunt u hier vinden.